عطرا - موسسه عصرطلایی رشد و بالندگی ایرانیان - سوالات متداول

سوالات متداول

ucm3 چیست؟

روش نوین آموزشی است که با توجه به تئوری های مهم روانشناسی در حوزه حافظه، تفکر و ذهن طراحی شده و سعی دارد ظرفیت نهفته مغز را فعال نماید تا دانش آموز با تصحیح باور های نادرست و با بالابردن سطح خـود آگـاهی، آمادگی لازم برای استفاده بهتر و بهینه از این پتانسیل خدادادی را پیدا کنند. این روش آمـوزشی سبب می شود که با آمـاده سازی ذهنی، زمینه مساعد برای یـادگیری بهـینه، تقویت حافظه کوتاه مدت، تقویت حافظه بلند مدت، تصویر سازی، درک بهتر محـیط اطراف و تفکر استدلالی در افراد فراهم آید.

 

 امروزه صحبت از تکنولوژی فکر و استفاده بهینه از مغز جای خود را در بین مردم بیش از بیش باز کرده است. مغز انسان دارای قسمت های گوناگون است که نظام های فعلی آموزشی تنها درصد کمی از آن را بکارگرفته است. آموزش های فعلی بر جزء کوچکی از مغز تمرکز دارند که در قسمت چپ قشر مخ قرار گرفته و منزوی شدن قسمت های خاص مغز، همبستگی و انسجام نظام مند آن را از بین برده است.  ندهرمان پدر تکنولوژی تسلط مغز عنوان کرد که مغز نه تنها از جنبه فیزیکی بلکه از جنبه ی عملکردی نیز تخصصی شده است. وی معتقد است که افراد از نیمکره های مغز به یک شیوه و فراوانی استفاده  نمی کنند،

در واقع در برخورد با مسائل از حالت مسلط مغز خود استفاده می کنند. از آن جایی که سیستم های آموزشی ما تمرکز بسیار زیادی بر مهارت های استدلالی با توالی زمانی دارند (مربوط به نیمکره چپ)، توانایی های خلاقانه به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند (مربوط به نیمکره راست). بنابراین آن چه امروز نیاز است یک توازن بهتر و ارزش قایل شدن برای همه توانایی های مغز است. اکنون باید یاد بگیریم که چگونه از این توانایی ها تفکر، حل مسئله و به کار گیری کل مغز استفاده نماییم. نماییم.

از ایـن رو سیسـتم آمـوزشی یو سی ام تری (UCM3) به عنوان شیوه ای نوین که سعی بر استفاده بهتر و بهینه از این بزرگترین نعمت خدادادی (مغز) دارد، معرفی می شود.

 

آیا UCM3 در شهر من هم برگزار می شود؟

جهت اطلاع از شعب شهر خودتان می توانید به سایت http://farsimaths.ir/ مراجعه نموده و از طریق تماس تلفنی با نمایندگی استان و یا مراجعه به مراکز آموزشی در سایت استان مربوطه نزدیک ترین شعبه به محل سکونت خود را انتخاب نمایید.

مربیان UCM3 چه شرایطی باید داشته باشند و چگونه آموزش می بینند؟

متقاضیان دو با احراز دو شرط اصلی وارد سیستم آموزشی به عنوان مربی می شوند: 1. حداقل دو سال سابقه کار مفید با کودک داشته باشند. 2. حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی است. البته رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش ابتدایی از اولویت برخوردارند. مربیان پس از گذراندن کلاس های آموزشی و دوره های کارورزی، در صورت کسب حد نصاب امتیاز، وارد سیستم آموزشی می شوند. مربیان هر ترم از طریق موسسه و اولیا در مولفه های ارتباط صحیح با کودکان، رعایت اصول صحیح استاندارد های دوره و خلاقیت و نوآوری مورد ارزیابی قرار می گیرند. همچنین دوره های بازآموزی و آشنایی با یافته های جدید علمی در حوزه کودکان در قالب کارگاه های تخصصی برای مربیان برگزار می گردد که نمونه هایی از این دوره ها را در قسمت اخبار سایت می توانید ملاحطه فرمایید.

موسسه عطرک از چه نهادها یا سازمان هایی تائیدیه یا مجوز دارد؟

سازمان بهزیستی کل کشور، دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، دفتر مطالعات و پژوهش های وزارت آموزش و پرورش و دبیرخانه یونیسکو در ایران

آیا تحقیقی انجام شده که نشان دهنده نتایج مثبت آموزش مفاهیم پایه ریاضی در دوره 3 تا 7 سالگی باشد؟

پژوهش های متعدد تاثیر مثبت آموزش مفاهیم پایه ریاضی(در قالب بازی، داستان، شعر، نمایش و ...) را در دوره 3 تا 7 سالگی بر رشد شناختی و کاهش اضطراب ریاضی کودکان نشان داده است. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که کودکان در دوره های بعدی تحصیل عملکرد بهتری داشته و موفق ترند. نتایج اجرای طرح به صورت پایلوت در ایران(شروع اسفند ماه 93) نیز، این یافته ها را تائید کرد. برخی از این تحقیقات را می توانید در سایت موسسه www.imaths.ir در قسمت کتابخانه I-Maths ملاحظه فرمایید.

در ucm3 چه چیزهایی آموزش داده می شود؟

روش نوین آموزشی است که با توجه به تئوری های مهم روانشناسی در حوزه حافظه، تفکر و ذهن طراحی شده و سعی دارد ظرفیت نهفته مغز را فعال نماید تا دانش آموز با تصحیح باور های نادرست و با بالابردن سطح خـود آگـاهی، آمادگی لازم برای استفاده بهتر و بهینه از این پتانسیل خدادادی را پیدا کنند. این روش آمـوزشی سبب می شود که با آمـاده سازی ذهنی، زمینه مساعد برای یـادگیری بهـینه، تقویت حافظه کوتاه مدت، تقویت حافظه بلند مدت، تصویر سازی، درک بهتر محـیط اطراف و تفکر استدلالی در افراد فراهم آید.

 

 امروزه صحبت از تکنولوژی فکر و استفاده بهینه از مغز جای خود را در بین مردم بیش از بیش باز کرده است. مغز انسان دارای قسمت های گوناگون است که نظام های فعلی آموزشی تنها درصد کمی از آن را بکارگرفته است. آموزش های فعلی بر جزء کوچکی از مغز تمرکز دارند که در قسمت چپ قشر مخ قرار گرفته و منزوی شدن قسمت های خاص مغز، همبستگی و انسجام نظام مند آن را از بین برده است.  ندهرمان پدر تکنولوژی تسلط مغز عنوان کرد که مغز نه تنها از جنبه فیزیکی بلکه از جنبه ی عملکردی نیز تخصصی شده است. وی معتقد است که افراد از نیمکره های مغز به یک شیوه و فراوانی استفاده  نمی کنند،

در واقع در برخورد با مسائل از حالت مسلط مغز خود استفاده می کنند. از آن جایی که سیستم های آموزشی ما تمرکز بسیار زیادی بر مهارت های استدلالی با توالی زمانی دارند (مربوط به نیمکره چپ)، توانایی های خلاقانه به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند (مربوط به نیمکره راست). بنابراین آن چه امروز نیاز است یک توازن بهتر و ارزش قایل شدن برای همه توانایی های مغز است. اکنون باید یاد بگیریم که چگونه از این توانایی ها تفکر، حل مسئله و به کار گیری کل مغز استفاده نماییم. نماییم.

از ایـن رو سیسـتم آمـوزشی یو سی ام تری (UCM3) به عنوان شیوه ای نوین که سعی بر استفاده بهتر و بهینه از این بزرگترین نعمت خدادادی (مغز) دارد، معرفی می شود.

 

 

چطور می توانم از پیشرفت فرزندم درucm3 اطلاع پیدا کنم؟

در جلسات دهم و بیستم هر ترم، فرم های ارزشیابی کودک توسط مربی تکمیل شده و در اختیار والدین قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این ارزیابی به صورت غیر ملموس است و در طی دوره (نه در یک مقطع) توسط مربی صورت می گیرد. در این ارزشیابی جنبه های آموزشی در کنار رشد اجتماعی کودک مورد بررسی قرار می گیرند و در طول زمان والدین می توانند پیشرفت کودکشان را متوجه شوند.

چگونه می توانم از محتوای آموزشی هر ترم مطلع شوم؟

مربیان I-Maths در ابتدای هر ترم محتوای آموزشی کتاب مربوطه را برای والدین شرح می دهند. اما برای اطلاع پیشاپیش از محتوای هر ترم می توانید به سایت www.imaths.ir مراجعه فرمایید

آیا شروع آموزش ها در سنین خردسالی، شانس زندگی کودکانه و شاد را از کودکان نمی گیرد؟

سنین قبل از دبستان دوره طلایی رشد شناختی و ذهنی کودکان هستند؛ دورانی که اگر با آموزش های صحیح از آن در جهت افزایش ظرفیت ذهنی استفاده نشود در دوران بعدی رشد، چنین فرصتی دست نخواهد داد. لذا درخصوص اهمیت آموزش در این دوران هیچ شکی نیست و پژوهش های زیادی این موضوع را تائید کرده اما برای اینکه کودکان در این سن به شادی و تفریح نیز بپردازند و خاطرات خوش این دوران را برای دوره های بعدی زندگی ذخیره کنند، نیاز به آموزشی مبتنی بر بازی و شادی دارند.

با شروع تحصیل در کلاس اول، درس ها تکراری و خسته کننده نخواهند بود؟

در پایه اول دبستان بیشترین تمرکز بر آموزش نوشتن و خواندن است، کودکانی که I-Maths را گذرانده اند و با اعداد آشنا هستند، می توانند علاوه بر تمرکز بیشتر بر یادگیری زبان فارسی، با اعتماد به نفس بیشتری در ساعات تدریس ریاضی عمل کرده و بازخورد مثبتی از معلم خود دریافت کنند که بی شک در افزایش مهارت های اجتماعی و ارتباطی آنان بی تاثیر نخواهد بود. از طرفی مباحث و محیط آموزشی I-Maths علی رغم اینکه مکمل آموزش های رسمی است. شباهت زیادی با این آموزش ها نداشته و باعث نمی گردد که آموزش های رسمی خسته کننده و تکراری به نظر بیایند.

اگر کودکان دوره های I-Maths را به پایان نرسانند و در بین را رها کنند چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟

توصیه ما این است که با I-Maths تا پایان دوره ها همراه باشید و اگر نگران بالا رفتن سن کودک خود هستید می توانید از دوره های ویژه که به صورت فشرده برگزار می شود استفاده کنید. اما اگر به هر دلیلی کودک نتوانست دوره های I-Maths را به پایان برساند بازهم اتفاقی نخواهد افتاد. کودک شما هرچه که بیشتر بتواند در I-Maths بیاموزد، شانس درک عمیق تر و لذت بخش تر خود را از ریاضی افزایش خواهد داد و در هر مرحله ای که از I-Maths جدا شود، از آنجا که مفاهیم پایه ای ریاضی با ذهن وی عجین شده اند می تواند از آنها در آموزش های رسمی خود به راحتی استفاده کند.

I-Maths با UCMAS چه تفاوتی دارد؟

اولین تفاوت این دو در سن کودکان است. I-Maths خاص کودکان 3 تا 7 سال و UCMAS برای کودکان 6 تا 13 سال طراحی شده است. تفاوت بعدی در محتوی دو سیستم است در I-Maths مفاهیم پایه ریاضی و زبان ریاضی مد نظر است در صورتی که در UCMAS از یکی از شاخه های ریاضی یعنی حساب همراه با ابزاری به نام چرتکه جهت توسعه ذهن استفاده می شود. در UCMAS هدف اصلی بکارگیری نیمکره های چپ و راست مغز به طور توام جهت استفاده بیشتر از پتانسیل مغز است. پیشنیاز ورود به دوره UCMAS آشنایی کامل کودک با مفهوم عدد(Number sense) است که معمولاً این توانمندی را در حالت کلی کودکان 6 سال به بعد دارند. بنابراین توصیه ما اینست که کودکان زیر 6 سال با I-Maths شروع نمایند.

آموزش های I-Maths گروهی انجام می شود یا فردی؟

پیش فرض آموزش در I-Maths به صورت گروهی است. اما از آنجا که در I-Maths تلاش می شود خصوصیات فردی کودکان نیز مد نظر قرار گیرد، مربی به این قضیه توجه داشته و در صورت نیاز کودکی به آموزش فردی به صورت تک نفره و یا با آموزشی متفاوت، تلاش می کند کودک را در رسیدن به درک مفهوم یاری دهد.

آیا آموزش های I-Maths می تواند باعث ارتقاء هوشبهر کودکان شود؟

تحقیقات نشان داده است که دوران پیش از دبستان، دوران طلایی رشد و گسترش ارتباطات سلول های مغزی در کودکان است، دورانی که دیگر تکرار نخواهد شد. محیط آموزشی غنی در رشد ظرفیت ذهنی کودک (هوشبهر) تاثیری مهم و قوی دارد به طوریکه کودکانی که آموزش های بهتری دریافت می کنند و تجربه های غنی تری دارند، در آزمون های هوشی نمره ی بالاتری می گیرند. I-Maths با ایجاد یک محیط آموزشی غنی و برانگیزاننده کارآیی مغزی کودکان را افزایش می دهد. علاوه بر هوشبهر(IQ) به دلیل فعالیت های گروهی و تعاملات کودکان، هوش هیجانی(EQ) نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

I-Maths غیر از آموزش مفاهیم ریاضی چه تاثیرات دیگری دارد؟

محیط آموزشی I-Maths و محتوای آن به نحوی است که علاوه بر پرورش مهارت های اجتماعی کودک، با دادن بازخوردهای مناسب و مثبت به افزایش اعتماد بنفس و عزت نفس کودک کمک کرده و همچنین از طریق کار با ابزارهای آموزشی حواس مختلف کودک، مهارت های حرکتی، دقت دیداری، و تمرکز کودک را نیز تقویت می کند.

آیا شیوه آموزش در I-Maths با شیوه آموزش و پرورش تفاوت دارد؟

همانطور که در پاسخ های قبلی توضیح داده شد شیوه ی آموزش در I-Maths باعث عمق بخشیدن به یادگیری مفاهیم ریاضی از طریق غنی کردن محیط است. از آنجا که I-Maths تمامی مفاهیم اساسی ریاضی را پوشش داده و قدم به قدم کودکان را با روش های خلاقانه و شاد به سوی یادگیری هدایت می کند، نه تنها با شیوه آموزش و پرورش تضادی ندارد، بلکه مکمل آن نیز می باشد.

آیا آموزش های I-Maths در ذهن کودکان ماندگار است؟

در توضیح این مطلب توجه به چند نکته لازم است: اولا در ذهن انسان و بخصوص کودکان، تنها مطالبی باقی می مانند که مفهومی آموخته شده باشند. توقع می رود که آموزش های I-Maths نیز چون به شیوه عملی و خلاقانه به کودکان آموخته می شوند در ذهنشان ماندگار باشد دوماً در سیستم I-Maths کودکان خود معلم و کاشف هستند و چیزی به روش آموزش سنتی به ذهن بچه ها تزریق نمی شود. سوماً کتاب های I-Maths به شکلی طراحی شده اند که مطالب در سه دسته جدید، مروری و پیشرفته آموخته های قبلی است تا هیچ مطلبی در ذهن کودکان بدون تمرین و ارتباط با مطالب قبلی باقی نماند.